بلاگ

ملیکا بیدآبادی
25 خرداد, 1398
آموزش-تعاریف بدون دیدگاه

سبک زندگی یک فریلنسر چگونه است؟

دنیای دیجیتال اطراف ما روز به روز با سرعت بیشتری در حال گسترش است و به تبع آن شاهد شکل گیری عناوین شغلی جدیدی همچون فریلنسر ، دورکار و دیجیتال نومد (کوچ نشین دیجیتالی) در این فضا هستیم.

نخستین مفهومی که از این عناوین برداشت می‌شود؛ عدم وابستگی هر یک از آنها به محیط کار ثابتی مثل شرکت‌ها، ادارات و… است. بدین ترتیب به مرور شاهد کمرنگ شدن سبک زندگی کارمندی در جوامع خواهیم بود. حال آنکه شیوه زندگی دیجیتالی، آینده شغلی و بستر فعالیت‌های خود را مرهون تکنولوژی‌های مخابراتی، نرم‌افزارها و تجهیزات پیشرفته ایست که انجام پروژه‌ها در هر نقطه از جهان را امکان‌پذیر می‌سازند.

 

تفاوت‌ها و شباهت‌های فریلنسر و دیجیتال نومد

در نگاه اول به نظر می‌رسد تفاوت چندانی بین نحوه کار فریلنسر ها و دیجیتال‌ نومد نباشد، هر دو دسته شامل افرادی می‌شوند که زندگی کارمندی و وابسته به نظارت یک مدیر را کنار گذاشته‌اند و اکنون مهارت و توانمندی‌های خود را در قالب محصولات دیجیتال به مشتریان یا به عبارتی دیگر کارفرمایان ارائه می‌دهند.

اگر چه هر دو شغل به نوعی استخدام از راه دور محسوب می‌شوند اما لزوماً شبیه به یکدیگر نیستند و با وجود برخی شباهت‌ها، تفاوت‌هایی اساسی دارند.

فضای کاری فریلنسر ها می‌تواند محیطی مشخص شده در خانه، کافه، کتابخانه و… باشد. این افراد حتی می‌توانند زمانی که پروژه را در دست انجام دارند به سفر هم بروند ولی در هر صورت در جایی ثابت زندگی می‌کنند.

در مقابل دیجیتال نومدها انعطاف بیشتری نسبت به فریلنسرها دارند؛ حداقل چند ماه از سال را خارج از کشور خودشان زندگی می‌کنند و اغلب مقصدشان را تغییر می‌دهند؛ مثلاً برای چند هفته کوتاه و گاهی ممکن است تا شش ماه در جایی بمانند.

داشتن خانه به معنای مالکیت کامل آن برای کوچ‌نشین‌های دیجیتالی معنا ندارد بلکه خانه یا هتلی که قیمت مناسبی دارد را اجاره می‌کنند. آن‌ها همه وسایل، ابزار و تجهیزات زندگی وکارشان را با خود به همراه دارند.

بنابراین می‌توانند چندین هفته یا ماه را در مقصد مورد نظرشان سپری کنند، همین امر باعث شده تا امکان انجام کار در هر نقطه از جهان، چه در آمریکا، اروپا و آسیا را داشته باشند. شاید چالش پیش رو برای این نوع از دورکاری، آشنایی و تطبیق پذیری با فرهنگ و آداب و رسوم سایر کشورها باشد.

 

آیا زندگی به عنوان یک فریلنسر برای من مناسب است؟

اگر شما هم علاقه‌مند به شیوه کار به عنوان یک فریلنسر هستید، پیش از ورود به این حیطه بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید، به طور مثال تا چه میزان حاضرید از امنیت شغلی خود بگذرید تا در ازای آن به آزادی انتخاب در کار و پروژه هایتان برسید؛ اکنون مسئولیت برنامه ریزی، هماهنگی بین پروژه ها‌‌، مدیریت مالی و تعادل برقرار کردن بین زمان‌کار، استراحت و تفریح بر عهده خودتان است؛ به همین خاطر است که جمله «رئیس خود باشید» در حوزه  بیشتر به چشم می‌خورد.

پس از تصمیم گیری و انتخاب روش کاری خود، گام بعدی آشنایی با قوانین و چگونگی راه اندازی کسب کاری موفق است؛ زمان آن فرارسیده است تا برای آینده کاری خود برنامه ریزی کنید و با مدیریت درست زمان، منابع و هزینه‌هایتان در مسیر پیشرفت قدم بردارید.

بدون شک در آغاز راه با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهید شد، چالش‌هایی از قبیل پیدا نکردن پروژه مورد علاقه‌تان، ارتباط با کارفرمایان، مسائل مالی به وجود آمده با مشتریان و…، مواردی است که در ابتدا راه می‌تواند موجب دلسردی شما از ادامه مسیر باشد. در چنین شرایطی نیاز به وجود بستری که توانایی رفع این مسائل را داشته باشد، احساس می‌شود.

 

پلتفرم اینفوگرامر چه مزیت‌هایی را به فریلنسرها ارائه می‌دهد؟

ما در اینفوگرامر قصد داریم بستری را فراهم کنیم تا در قالب ارائهٔ خدمات دیجیتال، خلأهای موجود را رفع کرده تا در مدت زمانی کوتاه شاهد رشد چشمگیر جامعه کارفرمایان و فریلنسرهای ایرانی باشیم.

مزیتی که اینفوگرامر را از سایرین متمایز می‌کند، تأکید آن بر ارائه خدمات با کیفیت عالی است؛ همین رویکرد  موجب اعتماد و جذب کارفرمایانی می‌شود که ارزش کار را می‌دانند؛ از طرفی تنوع در تعداد پروژه‌های تعریف‌شده افزایش می‌یابد و انتخاب را برای فریلنسرها آسان می‌کند.

همچنین اینفوگرامر در تلاش است با سنجش معقولانه مهارت و توانمندی فریلنسرها، فرآیند انجام کار و تعامل بین کارفرمایان_فریلنسرها را تسهیل بخشد.

 

 

 

 

 

منتظر نظرات شما هستیم :)