بلاگ

Infogramer.ir
24 شهریور, 1397
اینفوگرافیک بدون دیدگاه

اینفوگرافیک یا اینفوگرافی چیست؟ انواع اینفوگرافیک را بشناسیم

اینفوگرافیک چیست؟ انواع اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک چیست؟

انسان ها از گذشته تا به امروز با یک مشکل مشترک درگیر هستند، “رساندن پیام مورد نظر خود به مخاطب بدون هیچ  ابهامی در ذهن مخاطب”. با استفاده از تصاویر به این باور رسیدند که بیننده به راحتی مطلب را درک می کند. از این سو تکنیک اینفوگرافیک خیلی سریع شناخته شد و افراد برای بیان مطالب خود از آن استفاده کردند.

اینفوگرافیک چیست و انواع ان

شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که حجم زیادی از اطلاعات و داده‌ها را در اختیار داشته باشید و بخواهید در کوتاه‌ترین زمان و مؤثرترین حالت آن را نمایش دهید. اما بیشتر مواقع برای ارائه ایده‌ها و تصاویر ذهنی خود به مخاطب با مشکل مواجه می‌شوید و ارائه توضیحات کلامی برای ایجاد تصویر درست در ذهن مخاطب کاری بس دشوار است. درعین‌حال ارائه آن به‌صورت متنی جذابیتی برای بیننده نداشته و ممکن است درک درستی به مخاطب از محتوای ارائه شده ندهد.

خیلی اوقات پیش آمده که شما و مخاطب نتوانستید به تصویر ذهنی مشترک از یک موضوع برسید برای همین موضوع، خیلی اوقات پیش آمده بحث به درازا کشیده شود و شما مجبور باشید برای اطمینان از صحت درک مطلب از سمت بیننده مثال های بیشتری بزنید، تا بتوانید ذهن مخاطب رو نسبت به توضیحاتتان شفاف کنید.

اینفوگرافیک‌ها با رسیدن به زبان مشترک به ما کمک می کنند تا انتقال محتوا به درستی انجام شود.

چیدن سازوکارهای مناسب برای انتقال بهتر پیام از جمله علت‌هایی است که استفاده از اینفوگرافیک در ارائه سازمان‌ها در جلسات، معرفی محصول، آموزش‌های فرهنگی جا باز کرد و به سرعت از سمت مخاطبان پذیرفته شد.

خیلی اوقات پیش آمده دو فرد همزمان در یک جلسه حضور داشته باشند ولی در آخر با دو برداشت ذهنی متفاوت جلسه را ترک کنند و خب شاید برای شما این دغدغه ایجاد شود که آیا افرادی که در جلسه حضور داشتند منظور شما را همانطور که مدنظر شما بود متوجه شدند؟

به همین علت است که استفاده از تکنیک اینفوگرافیک بهترین و سریع ترین راهی است که شما می‌توانید با اعتماد به آن جلسات خود را با خیالی راحت پیش ببرید.

اینفوگرافیک ها با سادگی‌ای که در ارائه مطب شما دارند پیام را به راحتی به مخاطب منتقل می کنند.

مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به‌صورت دیداری دارد. مغز، محتوای بصری را 60هزار برابر سریع‌تر از متن ارزیابی می‌کند که 90% آن نیز به مغز انسان منتقل می‌شود. خوب است بدانید تنها حدود 20% از محتوای متنی در خاطر انسان می‌ماند این در حالی است که مطالعات نشان داده است حدود 80% از محتوای بصری در ذهن باقی خواهد ماند.

اینفوگرافیک چیست و انواع اینفوگرافیک

واژه‌ی اینفوگرافیک

Information+Graphic، این کلمه مخفف دو کلمه اطلاعات (Information) و گرافیک (Graphic) در زبان انگلیسی است. اینفوگرافیک ها در اصل نمایش دیداری از داده‌ها (data)، اطلاعات (information) و یا دانش (knowledge) است. هدف اینفوگرافیک ها نمایش تصویری ساده، واضح و قابل‌هضم محتوایی است که ممکن است غیرملموس و یا دارای حجم زیادی باشند.

اینفوگرافیک یکی از روش‌های ارائه‌ی اطلاعات به‌ صورت دیداری است. با این استدلال که ذهن انسان داده‌های تصویری را بهتر و سریع‌تر از داده‌های متنی درک و ذخیره می‌کند؛ امروزه اینفوگرافیک کاربرد گسترده‌ای در بسیاری از زمینه‌ها، از آموزش و فرهنگ‌سازی گرفته تا تبلیغات و بازاریابی داراست.

هدف اینفوگرافیک‌ها

هدف اینفوگرافیک نمایش ساده، گویا، قابل هضم در کوتاه ترین زمان است، که بتواند بیشترین اثر بخشی را داشته باشد.

«تصویری که اطلاعات خاصی را در درون خود جای داده است». این احتمالا نخستین مفهومی است که با شنیدن کلمه‌ی اینفوگرافیک در ذهن ایجاد می‌شود. دیکشنری آکسفورد در تعریف کلمه‌ی اینفوگرافیک این‌طور نوشته است: «هرگونه چارت، نمودار، دیاگرام و … در قالب یک تصویر، به‌منظور ارائه‌ی اطلاعات استفاده می‌شود».

بصری سازی محتوای دیداری به این صورت است که، استفاده از تصاویر در این روش سبب می‌شود که انسان به درک بهتری از الگوها و روندها دست‌ یابد.

تاریخچه اینفوگرافیک‌ها

قدمت استفاده از اینفوگرافیک‌ها به زمان غارنشینان برمی‌گردد. زمانی که هنوز خط اختراع نشده بود و غارنشینان با کشیدن نمادهای تصویری روی دیواره غارها، پیام‌ها را منتقل می‌کردند. هیروگلیف‌ها و نقشه‌ها را نیز می‌توان در این دسته قرار داد. فردی که از اینفوگرافیک، برای ردگیری مسیر خورشید استفاده کرد، کریستف شاینر بود که در سال ۱۶۲۶ میلادی این اینفوگرافیک را منتشر کرد و توانست آن را به چاپ مجدد برساند و از این رو توانست اینفوگرافیک را با رویکردی جدید به مردم معرفی کند.

اینفوگرافیک در زمان غارنشینان

گرچه شاینر نقش مهم تری در شناخت اینفوگرافیک داشت؛ اما یک مرد اسکاتلندی به نام ویلیام پلیفایر (William Playfair) در توسعه اینفوگرافیک تلاشی جدی داشت. بر اساس تحقیقات، پلیفایر یک نقاش بوده و در ادامه با استفاده از تکنیک اینفوگرافیک تصویرسازی‌های خود را در مورد مسائل اقتصادی به نمایش گذاشت تا داده‌ها از نظر ظاهری زیباتر و منظور خود را واضح تر به مخاطبانش منتقل کند و همین موضوع باعث شد که امروزه نیز اینفوگرافیک‌ها در زندگی روزمره‌ی ما بسیار کاربرد داشته و می‌تواند  موضوعات را سریع و به بهترین نحوه به مخاطب خود منتقل کند.برای مثال، علائم راهنمایی و رانندگی یکی از شناخته شده ترین اینفوگرافیک ها است.

 

دلایل محبوبیت اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک مزیت‌هایی دارد که باعث استقبال زیاد از این روش در ارائه‌ی مفاهیم شده است. یکی از نقاط قوت اینفوگرافیک‌ها چیدن ساز و کارهای مناسب برای انتقال بهتر پیام است که از طریق انتشار، بازدید، کامنت‌ و لینک‌ در دسترس مخاطب قرار می گیرد. سرعت یادگیری و ذخیره‌ی اطلاعات، در روش اینفوگرافیک بهتر از وقتی است که از شیوه‌ی نوشتاری استفاده می‌شود و همین عامل سبب شده که به‌جای استفاده از شیوه‌ی نوشتاری، امروزه بیشتر از این روش استفاده شود. نتیجه‌ی مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داده است: استفاده از شیوه‌های دیداری در متقاعدکردن مخاطب، ۴۳ درصد مؤثرتر از وقتی است که تنها بر نوشته‌ تکیه می‌شود. در کنار مزیت‌های یاد شده، طراحی خوب بسیاری از اینفوگرافیک‌‌ها با موضوعات مهیج و پرمخاطب نیز به محبوبیت این روش افزوده‌ است.

 

انواع اینفوگرافیک

برای اینکه یک محتوای متنی را به اینفوگرافیک تبدیل کنیم، در هنگام پردازش محتوا باید در نظر داشته باشیم که این محتوا به کدام نوع از اینفوگرافیک نزدیک‌تر است. پس قبل از آن باید انواع اینفوگرافیک را بشناسیم تا بتوانیم بهترین راه را برای ارائه این محتوا گزینش کنیم.

 

1-تایم لاین (خط زمان) – Time Line

اینفوگرافیک‌های خط زمان بهترین راه برای نشان دادن روندی از کاری است که در یک بازه زمانی انجام میشود. این استایل اینفوگرافیک‌ ها بیشتر برای به تصویر کشیدن تاریخ یک رویداد خاص است. این اینفوگرافیک پیشرفتی خطی دارند.برای نمایش اتفاقات مرتبط با یک موضوع در بازه زمانی مشخص به کار برده می‌شوند. عموما گذر زمان به صورت افقی طی می‌شود

انواع اینفوگرافیک تایم لاین

2-بصری سازی داده‌ها – Data Visualization

بصری سازی داده ها اصطلاحی عمومی است که هر تاثیری را برای کمک،برای درک بیشتر اهمیت داده به وسیله قراردادن در یک نوشته بصری توضیخ میدهد. الگوها ، ترندها و همبستگی که شاید در یک نوشته معمولی قابل تشخیص نباشند، با این اینفوگرافیک، فهم و درک آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.
داده‌ها پایین‌ترین سطح محتوا هستند که می‌توان با نمودار و جداول خلاقانه آنها را به تصویر کشید.

انواع اینفوگرافیک بصری سازی داده‌ها

3-انواع فلوچارت و فرآیندها – Flowchart / Process

یک معرف بصری است تا قدم هایی که باید برداشته بشوند و تصمیم هایی که باید گرفته شوند را به صورت بصری نمایش دهد.
فرآیند انجام را مشخص و نمایش مراحل آن را آسان می‌کند. باید در نظر داشته باشید که مخاطب از کجا شروع به بررسی می کند تا نقطه شروع فرایند را دقیقا در همان نقطه از اینفوگرافیک قرار دهید. اینکار نیاز به شناخت دقیق مخاطب و بستر انتشار دارد.

انواع اینفوگرافیک انواع فلوچارت و فرآیندها

4-اطلاع‌رسان – Informational/List

این نوع اینفوگرافیک نمایشگر یک سری اطلاعات جدا از هم و با موضوع یکسان است که معروف است به استفاده زیاد از متن همراه با آیکون ها،رنگ ها و اشکال هندسی تا بر نقاط مهم و کلیدی داده های شما تاکید داشته باشد.

انواع اینفوگرافیک اطلاع‌رسان

5-نمایش محتوا با عکاسی – Photo / Graphic

عکس گرافیک نوعی اینفوگرافیک است که برای درک بیشتر داده ها تصاویر به آن ها اضافه شده است و با استفاده از المان‌های واقعی و عکاسی، انتقال محتوا صورت می‌گیرد.
این نوع از اینفوگرافیک، در بسیاری از مواقع به دلیل ملموس بودن اشیا، حس واقعی‌تری القا می‌کنند.

انواع اینفوگرافیک نمایش محتوا با عکاسی

6-نقشه‌ها و نمایش جغرافیایی – Map/Location

اینفوگرافیک نقشه از زمان های قدیم رایج بود این انفوگرافیک برای نشان دادن داده هایی است که وابسته به موقعیت های مکانی و جغرافیایی است که از انواع بسیار کهن شیوه ارائه محتوا به شمار می‌آید. به طور مثال اینفوگرافیک نقشه میدان گاز پارس جنوبی که در تصویر زیر نمایش داده شده است

انواع اینفوگرافیک نقشه‌ها و نمایش جغرافیایی

7-مقایسه (شباهت‌ها و تفاوت‌ها) – Compare/Contrast

این اینفوگرافیک به بررسی شباهت ها وتفاوت های دو محصول، رویداد،لوکیشن،عمل،نظر و.. می پردازد. و در دو قسمت به طور جداگانه به نمایش گذاشته می‌شود تا به راحتی بتوان شباهت ها با تفاوت ها را از یکدیگر تشخیص داد

انواع اینفوگرافیک مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌ها

8-سلسله مراتب‌ها – Hierarchical

در این مورد از اینفوگرافیک،چیدمان اجزا (مانند اشیا، نام‌ها، ارزش‌ها، طبقه‌بندی‌ها) به گونه‌ای است که در آن هرکدام از اجزا به‌صورت «بالا»، «پایین» یا «هم‌سطح» اجزای دیگر نمایش داده می‌شوند.

انواع اینفوگرافیک سلسله مراتب‌ها

منتظر نظرات شما هستیم :)