بلاگ

شیرین شاطرزاده
18 تیر, 1398
آموزش-اینفوگرافیک-تولید محتوای دیداری بدون دیدگاه

گام های اولیه در آموزش اینفوگرافیک

آموزش اینفوگرافیک

آموزش اینفوگرافیک و فراگیری آن به صورت حرفه‌ای فرایندی بلند مدت است و احتیاج به صرف وقت دارد. اما با نکاتی ساده نیز می‌توان به آموزش اینفوگرافیک پرداخت. نیازی نیست در کار با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور خبره باشید تا آموزش اینفوگرافیک را آغاز کنید. کمی آشنایی با این نرم‌افزارها و دانستن نرم‌افزارهای ساده‌تری مانند پاورپوینت نیز برای شروع کار کافی است. ابزارهای رایگانی مانند Canva و Visme نیز انبوهی از ابزارهای رایگان و کارآمد را در اختیار طراح می‌گذارند.

 

۱- قالب‌های رایگان: گام نخست در آموزش اینفوگرافیک

یک اینفوگرافی خوب با یک قالب خوب آغاز می‌شود. معمولاً هنگام آغاز طراحی با انبوهی از اطلاعات مواجه هستید که باید دسته‌بندی شوند. هر دسته نیز باید در جای مخصوص خود در اینفوگرافیک قرار بگیرد. داشتن یک قالب مناسب که جای هر نوشته در آن مشخص شده اولین گام در آموزش اینفوگرافیک است.

اگر در طراحی اینفوگرافیک مبتدی هستید یا آموزش اینفوگرافیک را به تازگی آغاز کرده‌اید، گزینه مناسب برای شما استفاده از قالب‌های آماده و رایگان است. کار با این قالب‌ها بسیار راحت است. استفاده از آن‌ها نیز به مرور ایده‌های لازم را برای ساخت قالب به شما می‌آموزد.

 

۲- آیکون‌ها: ابزارهای کوچک اما پرکاربرد

استفاده از آیکون یک روش عالی برای بصری سازی متن است. می‌توانید از آیکون‌ها به جای اعداد، پیکان، دایره، جداکننده متن و … استفاده کنید. همچنین آیکون‌ها می‌توانند به مخاطب کمک کنند تا مطالب درون اینفوگرافیک را دنبال کنند. ک

 

۳- فونت‌ها: ترفندی برای زیباسازی متن

علاوه بر تصاویر، متن اینفوگرافیک شما نیز باید جذاب باشد. استفاده از فونت‌های مناسب و چشم‌نواز راهی است که به کمک آن می‌توانید مخاطب را به خواندن کامل متن خود ترغیب کنید. از انواع فونت‌ها بسته به موضوع و قالب کلی کار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که فونت‌های منحنی چشم‌نوازتر هستند.

 

۴- تصاویر رایگان: ترفندی برای داشتن یک پس‌زمینه مناسب

استفاده از عکس و تصویر همیشه در طراحی اینفوگرافیک کاربرد ندارد. اما در آغاز آموزش اینفوگرافیک می‌توانید از تصاویر برای خلق یک پس‌زمینه زیبا استفاده کنید. بانک‌های تصاویر زیادی مانند فری پیک و آنسپلش وجود دارند. کافی است عکس‌ها را از آن‌ها دانلود کرده، فیلترهایی مانند شفاف/مات کردن را روی آن‌ها اعمال کنید و سپس تصویر نهایی را به عنوان پس‌زمینه کار مورد استفاده قرار دهید.

 

۵- بلوک‌های محتوا: آموزش ساخت اینفوگرافیک در چند دقیقه

بلوک‌های محتوا ابزار بسیار قدرتمندی در ساخت اینفوگرافیک هستند. تا جایی که از آن‌ها می‌توان به جای قالب اینفوگرافیک نیز استفاده کرد. بلوک‌های محتوا در واقع قطعه‌های از پیش آماده‌ای هستند که می‌توان از آن‌ها برای نمایش عنوان‌ها، بصری‌سازی داده‌ها، کشیدن گراف و نمودار، نشان دادن فرایند و … بهره برد. نمونه ساده این بلوک‌ها را می‌توانید در نرم‌افزاری مانند پاورپوینت ببینید. گاهی طراحی اینفوگرافیک تنها با استفاده صحیح از این بلوک‌ها و قرار دادنشان در کنار هم ممکن است.

 

۶- نمودار و گراف: ساده‌ترین راه بصری سازی داده ها

اگر می‌خواهید خواننده با تنها یک نگاه متوجه پیام شما شود در طراحی خود از گراف و نمودار بهره ببرید. با استفاده از این دو ابزار می‌توانید به راحتی درصدها را نمایش دهید، دو متغیر را مقایسه کنید و رابطه میان دو پدیده را نمایش دهید. به یاد داشته باشید که نمودارها انواع مختلفی دارند و باید از نمودار صحیح در طراحی اینفوگرافیک استفاده کنید.

 

۷- فلوچارت: نمایش ساده یک فرایند

فلوچارت ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد هر فرایندی را به صورت تصویری نمایش دهید. به همین دلیل در اینفوگرافیک های تایملاینی (خط زمانی) بسیار به کار می‌آیند. ساخت یک فلوچارت بسیار آسان است. برای این کار می‌توانید از فلوچارت‌های آماده و همچنین بلوک‌های محتوایی استفاده کنید.

 

۸- جدول: تبدیل پرسشنامه به جدول

زمانی که می‌خواهید اینفوگرافیک هایی با موضوع برنامه‌ریزی یا آمار پاسخ به یک پرسشنامه را طراحی کنید جدول‌ها به کار شما می‌آیند. می‌توانید با استفاده از چند آیکون ساده و رنگ‌های چشم‌نواز، به سادگی یک اینفوگرافیک به صورت جدول طراحی کنید.

 

۹- نقشه: اینفوگرافیک سازی از داده های جغرافیایی

اگر اینفوگرافیک شما درباره داده‌های جغرافیایی است از نقشه استفاده کنید. به عنوان مثال برای نشان دادن میزان بارش در استان‌های یک کشور می‌توانید از نقشه تقسیم‌بندی استان‌ها استفاده کنید و به هر استان یک رنگ را اختصاص دهید.

 

۱۰- تم رنگ: روح اصلی یک اینفوگرافیک

یکتم رنگی مرتبط با موضوع می‌تواند حسی که شما می‌خواهید را به مخاطب انتقال دهد و ذهن او را برای خواندن مطلب و فراگیری پیام اینفوگرافیک آماده کند.

 

۱۱- اشکال هندسی: جداسازی مطالب

هر اینفوگرافیکی چه به صورت عکس-اینفوگرافیک تهیه شود و چه یک اثر کاملاً هنری شامل تصویرسازی باشد نیاز به اشکال هندسی دارد. چرا که این شکل‌ها جداکننده قسمت‌های مختلف متن یک اینفوگرافیک هستند.

مربع، دایره، مثلث، مستطیل و سایر چندضلعی‌ها بنا به موضوع می‌توانند در اینفوگرافیک شما استفاده شوند. به عنوان مثال اگر در حال طراحی اینفوگرافیکی با موضوع عسل و زنبورهای عسل هستید می‌توانید از شکل شش ضلعی بهره ببرید.

 

۱۲- ویژگی‌های تعاملی: درگیر شدن مخاطب با محتوا و در نهایت محصول

هرچه مخاطب شما بیشتر با محتوای اینفوگرافیک درگیر باشد آن اینفوگرافیک موفق‌تر است. می‌توانید ویژگی‌های تعاملی ساده‌ای مانند QR Code، لینک وبسایت، آیدی تلگرام و اینستاگرام و … را در اینفوگرافیک خود بگنجانید.

 

 

منتظر نظرات شما هستیم :)