بلاگ

شیرین شاطرزاده
19 تیر, 1398
اینفوگرافیک-تولید محتوای دیداری بدون دیدگاه

چه زمانی باید به سفارش اینفوگرافیک پرداخت؟

چه زمانی اینفوگرافیک سفارش دهیم

اگر شما نیز از دسته کسانی هستید که می‌خواهید به یک طراح سفارش اینفوگرافیک بدهید قطعا هنگام ثبت سفارش خود با سوالات مختلفی مواجه خواهید شد.  در گام اول این پرسش برای شما پیش می‌آید که چه زمانی باید به سفارش اینفوگرافیک پرداخت؟

در این پست با معرفی انواع اینفوگرافیک و کاربرد هرکدام به شما کمک می‌کنیم تا با دیدگاه تازه‌ای به دنیای اینفوگرافیک‌ها نگاه کنید و بدانید که چه اطلاعاتی را می‌توان به اینفوگرافیک تبدیل کرد.

 

هنگام سفارش اینفوگرافیک چه انتظاراتی از طراح داشته باشیم؟

ممکن است پس از ثبت سفارش اینفوگرافیک طراح از شما سوال‌هایی درباره نوع محتوا، قالب مورد نظر شما، سبک طراحی و … بپرسد که پاسخی برای آن ندارید. یا آن‌که یک نمای کلی برای اینفوگرافیک خود در ذهن دارید اما نمی‌دانید چگونه آن را با طراح به اشتراک بگذارید. پس توجه داشته باشید که هرچه اطلاعات کمتری درباره سبک طراحی به طراح بدهید، امکان آن که نتیجه کار از تصور شما دورتر باشد بیشتر خواهد بود. با دانستن نکاتی کلی درباره انواع سبک‌های اینفوگرافیک می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی از بین ببرید.

 

انواع‌ سبک‌ها برای سفارش اینفوگرافیک

 

اینفوگرافیک آماری

اگر می‌خواهید نتایج نظرسنجی یا هرگونه پژوهش‌ میدانی را نمایش دهید سفارش اینفوگرافیک آماری برای کار شما مناسب است. این نوع اینفوگرافیک بر داده‌ها تمرکز می‌کند و نتایج ‌آن‌ها را به سادگی به مخاطب منتقل می‌کند. انواع نمودارها، آیکون‌ها و فونت‌ها می‌توانند در طراحی آن به کار روند. پژوهش‌هایی مانند سرشماری زنان خانه‌دار و شاغل را می‌توان در قالب این نوع اینفوگرافیک نمایش داد.

 

اینفوگرافیک اطلاع رسان

اگر می‌خواهید با استفاده از اینفوگرافیک مطلب جدیدی را شرح دهید این اینفوگرافیک برای شما مناسب است. مثال آن زمانی است که می‌خواهید کالا یا خدمت جدید خود را معرفی کنید، به مردم درباره محیط زیست اطلاع دهید، نکات ایمنی در هنگام وقوع زلزله را نمایش دهید و …

 

اینفوگرافیک تایملاینی

تایملاین ها برای نشان دادن سیر زمانی و مشخص کردن تاریخ‌های مهم و تاثیرگذار بر یک موضوع به کار می‌روند. اگر می‌خواهید تاریخچه کسب و کار خود را نمایش دهید یک راهکار مناسب سفارش اینفوگرافیک تایملاینی است. یک مثال جالب دیگر در این زمینه طراحی اینفوگرافیک‌هاییست با موضوعاتی چون سیر اتفاقاتی که به حق رای زنان منجر شد، برشماری اتفاقات مهم جنگ جهانی دوم و …

 

اینفوگرافیک فرایندی

این اینفوگرافیک برای نمایش دادن گام‌های انجام یک فرایند مناسب است. این نوع اینفوگرافیک ها معمولا از بالا به پایین یا از چپ به راست طراحی می‌شوند و در نمایشی ساده و واضح از تمام مراحل یک فرایند را به نمایش می‌گذارند. موضوعاتی از جمله شرح مراحل استفاده از خدمات یک شرکت برای طراحی شدن به صورت اینفوگرافیک مناسب هستند.

 

اینفوگرافیک مقایسه‌ای

زمانی به سفارش اینفوگرافیک مقایسه‌ای بپردازید که مایلید دو خدمت یا محصول را باهم مقایسه کرده و مزیت‌های یک محصول  (که قاعدتا محصول خودتان است) را شرح دهید. در این نوع اینفوگرافیک معمولا محتواها به صورت عمودی یا افقی به دو قسمت (دو سطر یا دو ستون)‌ تقسیم می‌شوند. هر سطر یا ستون به یک محصول اختصاص می‌یابد و ویژگی‌های آن را برمی‌شمارد. از عواملی مانند رنگ‌های مکمل و دارای تضاد نیز می‌توان برای نمایش برتری یک محصول به دیگری استفاده کرد. اگر می‌خواهید به مقایسه بیش از دو محصول بپردازید اینفوگرافیک به سطر و ستون‌های بیشتری تقسیم می‌شود. به عنوان مثال یک تولیدکننده محصولات غذایی ارگانیک می‌تواند محصول خود را نظر ویژگی‌هایی چون طعم، عطر و تاثیر در سلامتی با محصولات تراریخته مقایسه کند.

comparison infographic template

 

اینفوگرافیک سلسله مراتبی

این نوع اینفوگرافیک زمانی به کار می‌آید که شما بخواهید اطلاعاتی سلسله مراتبی را برای مخاطب نمایش دهید. به این معنی که اهمیت هر دسته از اطلاعات را در یک موضوع خاص مشخص کنید. هرم غذایی انسان یکی از آشناترین اینفوگرافیک‌های سلسله مراتبی است. هنگام استفاده از شکل هرم در این نوع اینفوگرافیک، مهم‌ترین اطلاعات در پایه هرم قرار می‌گیرد که بیشترین مساحت را دارد. کم‌اهمیت‌ترین بخش نیز راس هرم را به خود اختصاص می‌دهد.

با استفاده از فلوچارت نیز می‌توان یک اینفوگرافیک سلسله مراتبی طراحی کرد. زمانی می‌توانید از این روش در سفارش اینفوگرافیک خود استفاده کنید که بخواهید زنجیره‌ای از دستورالعمل‌ها را نمایش دهید. همچنین این نوع طراحی برای نشان دادن بخش‌های مختلف یک مجموعه (که ترتیب خاصی دارند) نیز به کار می‌آید. به عنوان مثال یک شرکت گردشگری آنلاین می‌تواند سلسله مراتب ثبت نام در سایت و خرید بلیت و رزرو هتل را به صورت فلوچارت در یک اینفوگرافیک نمایش دهد.

list infographic template

 

اینفوگرافیک فهرستی

گاهی اطلاعاتی که مایل به نمایش ‌آن‌ها هستید چیزی نیستند جز فهرستی از راهنمایی‌ها، مثال‌ها و دستورالعمل‌ها. پس چه بهتر که این فهرست را به صورت اینفوگرافیک در آوردید! بدین صورت اطلاعات را از حالت خشک و خسته‌کننده یک فهرست خارج می‌کنید. همچنین پیام خود را به مخاطبان بیشتری می‌رسانید. هدف اینفوگرافیک‌های فهرستی این است که یک فهرست را از حالت معمول خود خارج کند. برای این کار المان‌هایی همچون آیکون‌های تصویری، انواع فونت‌ها و رنگ‌ها به کار می‌آیند. الزامی نیست که این اینفوگرافیک به صورت فهرست‌های معمول از بالا به پایین طراحی شود. بلکه می‌توان اطلاعات را در آن به صورت افق چید، در یک دایره قرار داد و غیره. به عنوان مثال اینفوگرافیک زیر از یک شکل مارپیچی برای نمایش لیست خود استفاده کرده است.

 

رزومه اینفوگرافیکی

داشتن یک رزومه خوب چه برای فرد و چه برای یک سازمان اهمیت بالایی دارد. رزومه است که سابقه کار، تجربه‌ها و مهارت‌های شما و شرکتتان را به نمایش می‌گذارد. پس چه بهتر که با سفارش رزومه اینفوگرافیکی آن را از حالت معمول خود خارج کنید. دقت داشته باشید که استفاده از اینفوگرافیک برای نمایش رزومه همیشه کارساز نیست. با این حال می‌توان از آن برای اطلاع‌رسانی عمومی درباره شرکت خود استفاده کنید. همچنین ارائه چنین رزومه‌ای در مصاحبه‌های کاری می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کارفرما و سرمایه‌گذار شما داشته باشد. این نوع اینفوگرافیک‌ها با توجه به زمینه کاری شما طراحی می‌شوند.

 

 

 

منتظر نظرات شما هستیم :)