بلاگ

اینفوگرامر
20 تیر, 1398
تولید محتوای دیداری-موشن گرافیک بدون دیدگاه

چگونه نمونه موشن گرافیک خوب و بد را تشخیص دهیم؟

نمونه موشن گرافیک خوب و بد

موشن گرافیک یکی از شاخه‌های نسبتا جدید در مباحث انیمیشن است که توانسته در مدت‌زمان کوتاهی طرفداران زیادی را به خود جذب کند. نمونه موشن گرافیک های خارجی یا ایرانی که به‌صورت حرفه‌ای کار شده‌اند، نشان‌دهنده پیشرفت‌ها در چند سال اخیر است. امروزه کسب و کارهای مختلف برای تبلیغات و بازاریابی از موشن گرافیک استفاده می‌کنند. با این‌حال هنوز هم سفارش موشن گرافیک، با چالش‌های زیادی همراه بوده و صاحبان کسب و کار برای طراحی موشن گرافیک ویژه کسب و کار خود دچار مشکل هستند.

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای سفارش موشن به‌صورت حرفه‌ای، تماشای نمونه‌ موشن گرافیک است. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و می‌خواهید کسب و کار یا بخشی از خدمات حرفه خود را معرفی کنید، می‌توانید با تماشای نمونه‌های موشن گرافیک حرفه‌ای و ساده، دیدگاه کامل‌تری از سلیقه خود پیدا کنید.

 

اهمیت نمونه موشن گرافیک

طراحان زیادی در زمینه طراحی و سناریونویسی موشن گرافیک مشغول به فعالیت هستند. برای سفارش بهترین موشن گرافیک با قیمت مناسب، باید به سراغ فردی بروید که با توجه به توانمندی‌هایی که دارد، هزینه به‌صرفه‌ای به شما پیشنهاد دهد. انتخاب شرکت یا فردی که این کار را انجام دهد، بدون تماشای نمونه موشن گرافیک امکان‌پذیر نیست. در ادامه به برخی موارد اشاره شده که می‌توانید با تماشای نمونه موشن به دست آورید.

 

برای سفارش بهتر، نمونه موشن گرافیک را به طراح نشان دهید

حتما لازم نیست نمونه‌ها مربوط به همان طراح باشد، می‌توانید با جستجو در اینترنت نمونه مد نظر خود را پیدا کرده و به طراح نشان دهید. آپارات نمونه موشن گرافیک زیادی را در خود جای داده است. نمونه‌هایی که هم طراحی‌های خوب و هم طراحی‌های بد در خود جای داده‌اند. با تماشای این نمونه‌ها، آنچه مورد پسند شما است را به طراح موشن گرافیک نشان دهید.

اگر طراح با شما صادق باشد، می‌تواند در دید اول بگوید که توانایی ساخت موشن گرافیک با کیفیت مد نظر شما را دارد یا خیر. اگر طراح دانش فنی لازم را داشته باشد؛ اما اصول طراحی موشن گرافیک را رعایت نکند، قطعا نمی‌توان از خروجی کار، یک نمونه موشن گرافیک حرفه‌ای انتظار داشت. درهرصورت این شما هستید که با ارائه نمونه‌ها به طراح، دیدگاه خود را به او نشان می‌دهید و او نیز باید تلاش کند بر اساس نمونه، موشن گرافیک مد نظر شما را تولید کند.

 

نوع موشن گرافیک مدنظرتان را بیابید

با تماشای نمونه‌ها می‌توانید از بین انواع موشن گرافیک، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. انتخاب نوع موشن گرافیک اهمیت بسیار زیادی در خروجی کار دارد. برای مثال ممکن است شما به یک موشن گرافی gif نیاز داشته باشید که بدون صدا است. این نوع موشن را بگذارید در کنار برخی از انواع نمونه موشن گرافیک که نیاز به گوینده حرفه‌ای دارد. طبیعی است که هم کاربرد و هم نوع طراحی و هم هزینه موشن گرافیک در این دو نمونه، تفاوت‌های زیادی دارد.

اینکه چه نوع موشن را برای سفارش انتخاب کنید، کاملا وابسته به نوع کاربرد آن دارد. برای مثال، موشن گرافی gif به‌عنوان بنر سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از نمونه‌هایی که بدون گفتار و با موزیک هستند، برای پخش در غرفه‌های نمایشگاهی مناسب‌تر است. موشن گرافیک با گوینده نیز می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی و جایگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

 

نوع داستان موشن را در نمونه‌ها ببینید

موشن گرافیک یک ویدئوی چند ثانیه یا چنددقیقه‌ای است که قرار است با استفاده از کاراکترها، نوشته‌ها و حرکات، مفهوم یا داستانی را به مخاطب القا کند. تماشای نمونه موشن گرافیک به شما کمک می‌کند تا بر اساس داستان‌ها و سناریوهای دیگر موشن‌ها، داستان موشن گرافیک خود را بهتر بچینید.

دقت داشته باشید حتی اگر طراحی موشن گرافیک نیز بر اساس اصول و قواعد انجام شود اما سناریو و داستان خوبی نداشته باشد، نمی‌توانید به جذاب بودن آن برای مخاطب امیدوار باشید. ایده اولیه برای سناریو ممکن است توسط شما داده شود؛ در نتیجه تا جای ممکن باید پیشنهادی قوی و تاثیرگذار بدهید تا نویسنده، بهترین داستان را بنویسد.

 

نمونه موشن گرافیک خوب و بد را چگونه تشخیص دهیم؟

حال که با اهمیت تماشای نمونه‌های موشن گرافیک بیشتر آشنا شدیم، باید نمونه موشن گرافیک خوب و بد را نیز بشناسیم. وقتی شما بتوانید یک نمونه از موشن غیرحرفه‌ای را تشخیص دهید، احتمالا در هنگام سفارش، دقت بیشتری خواهید داشت. این اتفاق تنها با مقایسه نمونه حرفه‌ای موشن گرافیک با دیگر نمونه‌ها امکان‌پذیر است.

نمونه‌های حرفه‌ای موشن گرافیک ویژگی‌هایی دارند که باعث طبیعی جلوه تر کردن موشن می‌شوند. برای مثال شروع و پایان حرکت با توجه به قوانین فیزیک تعیین می‌شود. همچنین حرکت اجسام و دوربین به نحوی است که تا جای ممکن حالت خطی نداشته باشد. رعایت زمان‌بندی و توجه به طراحی صحنه به‌منظور مشخص شدن نقاط تمرکزی، از دیگر نکاتی است که در نمونه موشن گرافیک حرفه‌ای به چشم می‌آید. در واقع این موارد اصول طراحی موشن گرافیک هستند که باید رعایت شوند.

نکته دیگری که در یک نمونه موشن گرافیک خوب مشاهده می‌شود، صداگذاری حرفه‌ای است. در موشن‌هایی که از گوینده استفاده نمی‌شود، این صداگذاری می‌تواند موزیک انتخاب‌شده و هماهنگی موزیک با انیمیت‌ها باشد. در نمونه موشن گرافیک با صدای گوینده نیز هم نوع موزیک و هم نوع و جنس صدای گوینده اهمیت بسیار زیادی دارد تا یک نمونه حرفه‌ای موشن گرافیک ایجاد شود.

درنهایت برای پی بردن به خوب یا بد بودن نمونه‌ای که مشاهده می‌کنید، به سناریو توجه کنید. توجه به سناریو و جذب یا عدم جذب شما توسط داستانی که در چند ثانیه مشاهده کرده‌اید، امتیاز موشن را مشخص می‌کند. داستان‌های جذاب شما را مسحور خود خواهند کرد؛ در مقابل داستان‌های ضعیف خسته‌کننده بوده و دوست دارید ویدئو را به جلو بزنید.

با همین چند راهکار ساده می‌توانید نمونه موشن گرافیک خوب و بد را تشخیص دهید. در این صورت سفارش شما هوشمندانه‌تر خواهد بود. این کار نیز به‌جز با تماشای نمونه موشن گرافیک امکان‌پذیر نیست. اگر می‌خواهید وقت و هزینه خود را هدر ندهید، حتما قبل از سفارش، نمونه‌های مختلف را ببینید و نکات گفته‌شده در این مطلب را انجام دهید.

 

منتظر نظرات شما هستیم :)