بلاگ

اینفوگرامر
24 تیر, 1398
تولید محتوای دیداری-موشن گرافیک بدون دیدگاه

معرفی موشن گرافیک سه بعدی

معرفی موشن گرافیک سه بعدی

موشن گرافیک به صورت‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود. یکی از انواع دسته‌بندی‌های این نوع انیمیشن، دوبعدی یا سه بعدی بودن آن است. البته برخی از اصطلاح موشن گرافیک 2.5 بعدی نیز برای برخی نمونه‌های موشن گرافیک استفاده می‌کنند. درهرصورت، موشن گرافیک سه بعدی یکی از پرطرفدارترین انواع موشن‌ها به‌حساب می‌آید.

در این مطلب کوتاه تلاش شده تا به اهمیت سه بعدی سازی در طراحی موشن گرافیک اشاره شود. عدم وجود صحنه‌های سه بعدی یا اشیاء سه بعدی، موشن گرافیک طراحی‌شده را ساده‌تر جلوه می‌دهد. با توجه به اینکه رقابت در طراحی و ساخت موشن گرافیک به حد بسیار بالایی رسیده است، افراد و شرکت‌هایی در زمینه موشن گرافیک حرفی برای گفتن دارند که توانایی ساخت موشن گرافیک سه بعدی را داشته باشند.

 

چرا موشن گرافیک سه بعدی؟

این سوالی است که بسیاری از افراد در هنگام ثبت سفارش موشن گرافیک از طراح می‌پرسند. البته اگر طراح توانایی یا امکانات لازم برای ساخت موشن 3 بعدی را نداشته باشد، احتمالا آن را غیرضروری می‌داند. این در حالی است که دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت سه بعدی سازی در موشن گرافیک را نمایان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای ساخت موشن گرافیک سه بعدی در مقابل فلت‌موشن‌ها، طبیعی تر جلوه کردن موشن گرافیک 3 بعدی است. موشن سه بعدی در دید مخاطب طبیعی‌تر بوده و در نتیجه ارتباط برقرارشده بین فرد با کلیپ بیشتر می‌شود. در نتیجه اگر می‌خواهید کلیپ موشن گرافیک شما بر روی مخاطبینتان بیشترین تاثیر را بگذارید، بهتر است به فکر ساخت موشن گرافیک سه بعدی باشید.

نکته بعدی این است که ساخت نمونه موشن گرافیک سه بعدی کار هر طراح موشن گرافیکی نیست. این یعنی اگر یک طراح توانسته موشن گرافیک سه بعدی خلاقانه و خوبی بسازد، توانایی خوبی در تهیه موشن گرافیک دارد. در نتیجه احتمال بی‌کیفیت بودن موشن گرافیک کاهش پیدا می‌کند؛ البته به شرطی که در هنگام سفارش به نمونه کارها دقت کنید.

man sitting and using computer

 

در موشن گرافیک سه بعدی چه نکاتی باید رعایت شود؟

حال که از اهمیت سه بعدی سازی در موشن گرافیک مطلع شدید، بد نیست با نکاتی که باید در ساخت موشن 3 بعدی مورد توجه قرار گیرد نیز آشنا شوید. آشنایی با این موارد به شما کمک می‌کند تا در حین سفارش چنین موشن‌هایی، دقت بیشتری در بررسی نمونه موشن گرافیک ارائه‌شده داشته باشید.

نکته اولی که باید مورد توجه قرار دهید، نوع مدل کردن اشیاء و افراد در محیط سه بعدی است. ساخت اشیاء دوبعدی کار نسبتا ساده‌ای است؛ اما مدل کردن یک شیء سه بعدی کار نسبتا دشواری به نظر می‌رسد. فقط افراد حرفه‌ای با استفاده از نرم‌افزارهای سه بعدی می‌توانند کار مدل‌سازی را به‌خوبی انجام دهند.

علاوه بر اینکه اشیاء باید حالت سه بعدی داشته باشند، صحنه و نوع حرکت‌ها نیز باید در سه بعد اتفاق بیافتد. در غیر این صورت نمی‌توان چنین موشنی را موشن گرافیک سه بعدی نامید. در نتیجه به حرکات و نوع انیمیت نمونه موشن گرافیکی که برایتان به نمایش درمی‌آید توجه داشته باشید. متاسفانه برخی از موشن‌کارها نمونه‌های همکاران خود را به‌عنوان نمونه‌کار خود نشان می دهند. سعی کنید گول چنین افراد شیادی را نخورید.

یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و اهمیت آن در موشن‌های سه بعدی بیشتر است، هماهنگی گفتار با لب و دهان شخصیت‌ها است. هرچند این موضوع در گذشته اصلا مورد توجه نبوده است؛ اما امروزه پیشرفت‌های صورت گرفته در موشن گرافیک باعث شده که روزبه‌روز بر اهمیت رعایت چنین نکاتی افزوده شود. مخاطب ارتباط کمتری با موشن گرافیک 3 بعدی که دهان شخصیت‌ها به‌صورت یک چرخه ثابت باز و بسته می‌شوند، برقرار می‌کند.

رعایت اصول و قواعد فیزیک و طبیعت نیز ازجمله نکاتی است که باید در تمامی موشن‌ها رعایت شود؛ اما در موشن سه بعدی اهمیت بیشتری دارد. برای مثال شروع و پایان حرکت باید با شتاب مثبت و منفی انجام شود؛ نه اینکه شتاب در طول مسیر صفر باشد. همچنین نوع حرکت مفاصل بدن افراد و حیوانات نباید به‌گونه‌ای باشد که غیرطبیعی جلوه کند. البته این موضوع به نوع موشن گرافیک نیز وابستگی زیادی دارد.

تعداد دوربین و حرکت دوربین‌ها نیز در موشن گرافیک سه بعدی اهمیت پیدا می‌کند. برخلاف ویدئوهای واقعی که محدودیت زیادی در استفاده از دوربین وجود دارد؛ در موشن گرافیک‌های 3 بعدی هیچ محدودیتی برای استفاده از دوربین و حرکات آن نیست. در نتیجه یک طراح موشن گرافیک با استفاده هوشمندانه از دوربین‌ها، تلاش می‌کند داستان فیلم خود را به بهترین شکل ممکن روایت کند. در هنگام تماشای نمونه موشن گرافیک حتما به استفاده از دوربین و طبیعی بودن حرکات دوربین توجه کنید.

 

سخن پایانی

نکات بیان‌شده در مورد موشن گرافیک سه بعدی ازجمله مواردی است که رعایت آن‌ها نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن فرد است. حتی اگر می‌خواهید موشن گرافیک دوبعدی سفارش دهید، به سراغ مجموعه‌ها یا افرادی بروید که نمونه موشن گرافیک 3 بعدی نیز در کارهای خود دارند. در این صورت هم از تجهیزات حرفه‌ای و هم از طراحی حرفه‌ای آن‌ها تا حدودی مطمئن می‌شوید.

به نظر شما نمونه یک موشن گرافیک سه بعدی باید چه پارامترهای دیگری علاوه بر آنچه در بالا اشاره شد، داشته باشد؟ آیا تابه‌حال اهمیت استفاده از موشن گرافیک سه بعدی را در کسب و کار خود درک کرده‌اید؟ به نظر شما گران‌تر بودن موشن گرافیک سه بعدی منطقی است یا خیر؟ پاسخ به سوالات زیر دیدگاه ما را در مورد موشن 3 بعدی تکمیل می‌کند. همچنین می‌توانید از بین کامنت‌های دیگران، تجارب مفیدی کسب کنید.

 

 

منتظر نظرات شما هستیم :)