بلاگ

شیرین شاطرزاده
17 تیر, 1398
تولید محتوای دیداری-موشن گرافیک بدون دیدگاه

چگونه موشن گرافیک طراحی کنیم؟

طراحی موشن گرافیک یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای دیده شدن خدمت و محصول شما است. به وسیله طراحی موشن گرافیک شما می‌توانید داستان خود را به صورت پویا برای مخاطب روایت کنید. امروزه بیش از ۸۰ درصد از حجم ترافیک اینترنت در جهان را محتواهای ویدیویی تشکیل می‌دهند. این موضوع اهمیت پرداختن به محتواهای ویدیویی را مشخص می‌سازد. اگر می‌خواهید محتوای شما دیده شود باید وارد دنیای محتواهای ویدیویی شوید.

طراحی موشن گرافیک شامل المان‌های زیادی می‌شود. نوشتن فیلمنامه، طراحی، صداگذاری و پویانمایی همه در کنار هم مهم هستند. اگر تنها یکی از این المان‌ها به خوبی اجرا نشود، کل کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از جذابیت آن می‌کاهد.

 

نکات اولیه برای طراحی موشن گرافیک

ابتدا چارچوب کلی کار خود را مشخص کنید و روی کاغذ بنویسید. یک چک لیست از تمام کارهایی که باید انجام شوند تهیه کنید. اگر به عنوان یک تیم به طراحی موشن گرافیک می‌پردازید وظیفه هر شخص را تعیین کنید. یک جدول زمانی نیز به شما کمک می‌کند تا از کار عقب نمانید.

Business team putting in motion cogwheels Free Vector

 

گام نخست: نوشتن فیلمنامه

فیلمنامه نویسی پیش از شروع کار طراحی برای تولید یک موشن گرافیک خوب بسیار حیاتی است. هرچقدر هم که موشن گرافیک شما کوتاه باشد از این مرحله غافل نشوید. چرا که فیلمنامه جزئیات دیالوگ‌ها و متن‌ّهایی که قرار است نمایش داده شوند را مشخص می‌کند. با پاسخ دادن به این سه سؤال می‌توانید شروع به نوشتن کنید:

۱- مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

۲- هدف شما از ساخت موشن گرافیک چیست؟ می‌خواهید مخاطبان چه نکته‌ای را پس از دیدن ویدیو به خاطر بسپارند؟

۳- می‌خواهید مخاطبان در انتها چه احساسی داشته باشند؟

هنگام نوشتن فیلمنامه حواستان به تعداد کلمات آن باشد. سادگی و وضوح متن است که اهمیت اصلی را در نوشتن فیلمنامه برای موشن گرافیک دارد. بنابراین تنها نکات مهم را بیان کنید و به جزئیات کم‌اهمیت‌تر نپردازید. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که موشن گرافیک شما کوتاه و بنابراین زمان شما برای بیان داستان محدود باشد. به یاد داشته باشید که در موشن گرافیک به جز متن المان‌ّهای دیگری مانند نور، صدا، حرکت و … برای بیان داستان وجود دارند. پس تمام بار انتقال پیام را به دوش متن نیاندازید.

نمایش متن در موشن گرافیک روش‌های مختلفی دارد. باید توجه داشته باشید که هر نوع متن بهتر است چگونه نمایش داده شود:

 

متن در حال حرکت

اگر موشن گرافیک شما قرار است تبلیغاتی باشد می‌توانید در آن تنها از این نوع نمایش متن استفاده کنید. چرا که صدا نقش چندانی در این ویدیوها بازی نمی‌کند. این نمایش برای جلب کردن توجه مخاطب بسیار هوشمندانه است: مخاطب برای دریافتن پیام باید توجه بیشتری به تصویر بکند و نوشته‌ها را بخواند.

 

صداگذاری

صدایی که متن را می‌خواند به موشن گرافیک شما روح می‌دهد. بنابراین گوینده خود را با دقت انتخاب کنید و توجه داشته باشید که صدای او با موضوع همخوانی داشته باشد. همچنین به نکاتی که قرار است در قالب صدای گوینده منتقل شود توجه کنید. بیان کردن مواردی مانند اعداد و ارقام فروش سالیانه یک شرکت در قالب صدا جذاب نیست بلکه این دسته اطلاعات با متن و تصویر و نمودارها بهتر نمایش داده می‌شوند.

 

نمایش دیداری

لازم نیست همواره از متن بهره ببرید. گاهی بصری سازی محتوا (کاراکترسازی و …) بهتر از هر متنی منظور شما به نمایش می‌گذارد.

 

 

گام دوم: تصویرسازی برای متن

در این مرحله تصاویر پیرامون متنی که نوشته‌اید را طراحی کنید. مشخص کنید که می‌خواهید هر فریم شامل چه تصاویر و جزئیاتی باشد. اگر یک تیم طراحی دارید خوب است که در این مرحله از طوفان فکری برای پیش بردن کار استفاده کنید.

 

گام سوم: طراحی اصلی

در این مرحله باید طراحی‌های کاغذی خود را به همراه متنی که نوشته‌اید به مرحله اجرا بگذارید.

Running man neon sign Free Vector

 

گام چهارم: پویانمایی

 

در این مرحله نهایی تمام اجزا در کنار هم قرار می‌گیرند و موشن گرافیک شما خلق می‌شود. هنگام اجرای این مرحله به نکات زیر دقت کنید:

 

۱- سبک انیمیشن

روند پویانمایی باید به گونه‌ای باشد که انسجام داستان شما را حفظ کند. تلاش کنید برای حرکت از یک فریم به فریم بعدی از تکنیک محو و ظاهر کردن فریم استفاده نکنید. حرکت فریم‌ها بهتر است پیوسته باشد تا مخاطب بتواند داستان شما را دنبال کند.

 

۲- زمان‌بندی

زمان‌بندی اشتباه می‌تواند تمام زحمات شما را به کلی نابود کند. اگر سریع از همه چیز گذر کنید مخاطب نمی‌تواند هدف و پیام شما از ساخت موشن گرافیگ را بفهمد. اگر روند پیش رفتن داستان کند باشد نیز مخاطب از ادامه تماشای آن خسته و دلزده می‌شود. پس زمان بندی صحیح را برای کار خود انتخاب کنید. گاهی برای افزودن هیجان روند پیش رفتن داستان را کند یا تند کنید.

 

۳- موسیقی

موسیقی نیز در کنار صدای گوینده یک عنصر روح‌بخش است. شما در نهایت می‌خواهید که مخاطب با دیدن موشن گرافیک یک حس کلی پیدا کند. انتخاب موسیقی متن صحیح می‌تواند به انتقال این حس بسیار کمک کند. این عنصر می‌تواند شکاف بین برخی قسمت‌ها را پر کند و بر تن صدای گوینده نیز تأثیر بگذارد.

 

۴- افکت‌های صوتی

استفاده از افکت‌های صوتی همیشه ضروری نیست. بلکه به موضوع موشن گرافیک و صد البته سلیقه شما بستگی دارد. این مورد از جمله المان‌هایی است که باید با احتیاط و البته تنها به میزان لازم در طراحی موشن گرافیک به کار رود.

 

اگر شما مخاطب یک موشن گرافیک هستید با چک کردن نکاتی که در این پست گفته شد می‌توانید به میزان مهارت طراح یا طراحان آن پی ببرید. اگر یک طراح هستید نیز به یاد داشته باشید که طراحی موشن گرافیک کاری وقتگیر است و رسیدن به مرحله ایده‌آل آن نیاز به تمرین دارد.

منتظر نظرات شما هستیم :)